Tropisk frukostdröm

IMG_3181

Imorse när jag vaknade var jag sugen på yoghurt efter några dagar med grötfrukostar. Min självklara favorit brukar vara kvarg eller turkisk yoghurt med en skvätt vaniljyoghurt och bär. Men omväxling är ju nyttigt så när jag fick syn på en rund och go mango som bara låg och väntade på mig fick bären snällt ligga i frysen idag.

Jag mixade en rejäl bit mogen, saftig mango med några matskedar kvarg, rörde ner lite vaniljyoghurt och toppade hela härligheten med skivad banan, kokos och nötter. Somrigt och ljuvligt gott!

Ett hett tips för lite nyttigare frukostar är att skippa fruktyoghurtarna som finns i affären. De är ofta fullproppade med onödigt tillsatt socker. Det är faktiskt riktigt enkelt att bara mixa naturell yoghurt/kvarg med egen frukt eller bär eller röra ner lite vaniljessens eller hemmagjord sylt/äppelmos och toppa med lite extra frukt och bär om man vill. Då vet man precis vad man får i sig och kan bestämma själv hur sött man vill ha det. För mig är till exempel Yoggis fruktyoghurtar mer än efterrätt än frukost eftersom den är så otroligt sötsliskig. Ju mer man skär ner på sockret desto mer uppskattar man det naturligt söta i bär och frukt och jag gillar även att det syrliga kommer fram i yoghurten.

Lämna en kommentar