Sportklocksdjungeln

Jag är riktigt sugen på att skaffa en pulsklocka med inbyggd GPS, och det har jag varit länge. Jag är lite av en statistiknörd och älskar att se siffror på min träning; hur långt jag har sprungit, hur snabbt, hur ofta… så en klocka skulle nog vara en extra sporre i träningen. För min del skulle jag främst använda den vid löpning, för att mäta sträcka och hastighet med GPS:en. Men det är även riktigt lockande med en pulsklocka att ha på gymmet för att mäta pulsnivåer, hålla koll på intervallträning och se kaloriförbränning. Inte för att jag försöker gå ner i vikt, men det kanske ändå vara kul att jämföra intensiteten mellan olika sorters pass.

Den ledande tillverkaren på GPS-klockor är Garmin som är överlägsna på den typen av funktioner, medan Polar är marknadsledande på pulsklockor och har riktigt smidiga inbyggda träningsprgram. Det verkar inte finnas en ultimat klocka som är perfekt både i löpspåret OCH på gymmet… tyvärr. I alla fall inte om man inte vill betala många tusentals kronor, och det vill verkligen inte jag för min första klocka.

Just nu lutar det nog åt en Garmin Forerunner 210 som har både GPS-funktion och ett pulsband. Men jag ska läsa vidare, och se om jag blir nå klokare… Men det finns oandligt mycket information och recensioner på nätet så om man vill kan man läsa på, jämföra och gallra bort klockor innan man bestämmer sig för vilken som passar en bäst.
En riktigt bra sida med utförliga tester av alla prylar som har med träning att göra hittar ni här: DC Rainmaker.

Garmin-Forerunner-110FT4F_PURPNK_topleft………………….forerunner-slide-4

Lämna en kommentar